Köp- och leveransvillkor Senast uppdaterad 2021-05-10

Här kan du läsa om våra köp- och leveransvillkor för köp online på westbay.se samt tillbehör eller reservdelar i vår butik. När du lägger en beställning på www.westbay.se, som är en del av Westbay Solutions AB (nedan kallat ”Westbay”), så godkänner du också våra köpvillkor. Läs igenom köpvillkoren innan du bekräftar ditt köp. För köp av släpvagnar eller fordon så hittar du vår allmänna villkor här på hemsidan.

Vid försäljning till enskilda konsumenter gäller alltid konsumentköplagens bestämmelser, liksom distans- och hemförsäljningslagen. Läs konsumentköplagen och dess innebörd på www.hallakonsument.se. När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller.

Generella villkor

  • Slutsålda varor

    Vi reserverar oss för eventuellt felaktiga lagersaldon. Eftersom våra varor även säljs i vår butik kan det hända att någon annan hunnit köpa det sista exemplaret innan du slutfört beställningen. Vi beklagar självklart detta och försöker hitta en likvärdig artikel. Om du inte vill ha ersättningsartikeln har du rätt att häva köpet.

  • Priser

    Priserna anges i svenska kronor (SEK) exklusive moms. Momsen är 25 %. Westbay reserverar sig för prisändringar.

  • Garanti

    Westbay lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom 1 år om produkten ej skadats av handhavandefel.
    Om du vill returnera en trasig produkt, kontakta kundservice via mail eller telefon för utförlig returinformation. Om produkten är såld inom Sverige och  inklusive frakt så står Westbay för din returfrakt genom att skicka ut en fraktsedel. Westbay ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig av denna process.

  • Reklamation

    Som företagskund gäller köplagen och våra allmänna villkor.

    Som privatperson gäller konsumentköplagen och du som kund har rätt att reklamera en vara i tre år efter inköpsdatumet. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början, om inte säljaren kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader åligger det dig som kund att bevisa att felet fanns från början, dvs. att det är ett ursprungligt fel på varan. Westbay står för alla kostnader vid godkänd reklamation. Du som kund måste lämna meddelande om att varan är felaktig och hur den är felaktig. Vidare så testar och bedömer Westbay alla inlämnade produkter. Visar det sig att det är ett handhavandefel eller om produkten är felfri debiteras kunden från 250 kr för testarbetet samt eventuell fraktkostnad. Westbay ansvarar ej för kostnader som kan uppstå på grund av en defekt vara.

    Kontakta kundservice via mail och beskriv felet så utförligt som möjligt, gärna med foton. För att kunna reklamera en produkt måste du bifoga något som bevisar att varan är köpt hos oss, t.e.x orderbekräftelse, faktura eller ett kontoutdrag. När din reklamation är registrerad, kommer vi att återkoppla till dig så snart som möjligt för att hjälpa dig vidare med ditt ärende.

    RETURADRESS
    Westbay Solutions AB
    Lunnargatan 6
    59361 Västervik

    Vid eventuell tvist följer vi lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden, som trädde i kraft den 1 januari 2016, och hänvisar till EU:s gemensamma tvistlösningssida eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige.

  • Integritetspolicy & GDPR

    De personuppgifter du lämnar till Westbay hanteras enligt GDPR och med största respekt. Med ditt samtycke använder vi insamlad information för att fullgöra våra åtaganden mot dig och tillhandahålla den service du förväntar dig. Vi behöver dina personliga uppgifter för följande ändamål:
    • För att vi ska kunna behandla din beställning och betalning samt kunna leverera den till dig
    • För att kunna meddela leveransstatus, eller kontakta dig i händelse av problem med leveransen av din order.
    • För att kunna skicka dig intressanta erbjudanden och annan marknadsföring via mejl och SMS samt information om händelser och kampanjer på westbay.se

    I vår sekretesspolicy finner du samlad information om hur Westbay hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kring dessa. Du har enligt lag rätt att få ta del av den information som vi har registrerad om dig, och få uppgifter ändrade eller raderade. För mer information om det vänligen läs vidare i vår personuppgiftspolicy. 

  • Cookies

    På westbay.se använder vi cookies. En cookie eller kaka är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Den används för att underlätta för dig som besökare på webbplatsen. Vi sparar ingen personlig information via cookies. Om du inte vill ha några cookies kan du ställa in detta i din webbläsare. Gör du några inställningar eller val på webbplatsen, så kan information komma att sparas i cookien. Nästa gång du besöker samma webbplats, slipper du då göra om samma inställningar. Istället är det cookien som meddelar webbplatsen att besökaren varit där tidigare och vilka inställningar som gjorts. Om du gör nya inställningar på webbplatsen, byts den gamla cookien ut mot en ny i din dator. Cookies används alltså av praktiska skäl för att underlätta för dig som besöker en viss webbplats.

Köp på plats

  • Köp i butik

    Vid köp av tillbehör eller reservdelar i vår butik i Västervik kan du betala med Swish.

    På Westbay har du 7 dagars öppet köp på varor som du köper i butik. Förutsättningen är att varan är oanvänd samt att originalkvitto och förpackning följer med varan vid retur.
    OBS! Öppet köp gäller specialbeställda varor.

Köp online i webbshop

  • Beställning

    Du kan endast köpa reservdelar och tillbehör på westbay.se. Notera därför att funktionen ”Bygg ditt släp” inte på något sätt innebär att vi bekräftar eller ordererkänner köp av en släpvagn via vår hemsida, utan denna funktionen är endast ett sätt för dig som kund att enkelt konfigurera din släpvagn för att sedan komma i kontakt med en av våra säljare för vidare råd och information om möjlig leveranstid.

    Vid beställning av reservdelar och tillbehör träffas avtal om köp först när Westbay bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, leveranstid osv. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du har lagt en beställning som du vill ändra eller makulera, kontakta vår kundservice snarast och ange beställningsnummer.
    Westbay reserverar sig för slutförsäljning och faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten.
    Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.
    Westaby.se förbehåller sig rätten att neka en order.
    Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

    Westbay är ett registrerat och skyddat varumärke och Westbay’s e-handel och butik drivs av bolaget Westbay Solutions AB.

    Westbay Solutions AB
    Org.nr: 556798-5485
    Lunnargatan 6
    59361 Västervik

  • Köp av tillbehör eller reservdelar i webbshop

    Vid köp av utrustning i kategorin tillbehör eller reservdelar så behövs viss montering när du tagit emot din försändelse. Vi monterar således heller inga tillbehör som säljs i paket eller s.k. ”bundles” utan detta är kampanjpriser för en av oss sammansatta lista av olika artiklar.

  • Betalning

    Vår sida är säker, dvs uppgifter som till exempel lösenord och kreditkortsnummer är privata. Vi erbjuder säker och smidig betalning via Dibs. Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan de sparas hos våra betalningsleverantörer. Du kan välja mellan följande betallösningar:

    Kortbetalning
    Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Dibs certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard, American Express. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället och dras från ditt konto när vi skickar varorna.

  • Återbetalning

    Återbetalning av det belopp du har betalat sker inom 14 dagar från att vi mottagit meddelande om att du önskar ångra ditt köp. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. Så fort du har mottagit en returbekräftelse till din e-postadress så startar återbetalningsprocessen. Återbetalning sker i enlighet med det ursprungliga köpet om inte annat avtalats.

     

    Kortköp och Direktbetalning:

    Om du betalade med kort- eller direktbetalning betalar DIBS tillbaka pengarna till ditt bankkonto automatiskt.

  • Frakt

    Vi skickar våra paket med DHL. Standardfrakten inom Sverige är inkluderad i priserna online. Fraktkostnad återbetalas ej vid retur. Läs mer under Byte och retur (punkt 8).

    DHL kommer överens med mottagaren via sms eller e-post om tid och plats för leverans av ditt paket som är beställt till ett företag. Övriga paket levereras till mottagarens utlämningsställe som därefter aviserar mottagaren.

    Leveranstiden för lagervaror är normalt 1-7 dagar, både till ombud och hemleverans. Vid extra hög orderingång kan längre leveranstid förekomma. Vi meddelar dig via mejl om den av någon anledning beräknas bli längre. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Kontakta vår kundservice om du önskar häva ditt köp.

    Ska du personligen ta emot ditt paket ber vi dig att vara på plats under utsatt leveranstid. Om du inte är hemma vid avtalad tid får du en avisering om var du kan hämta försändelsen.

    I dagsläget skickar vi endast paket inom Sverige.

  • Fraktskada

    Om ditt paket är skadat när du tar emot det, gör följande:
    Fotografera paketet innan du öppnar. Ta försiktigt ut innehållet och kontrollera om det är skadat.
    Kontakta vår kundservice för att anmäla skadan. Westbay hanterar en eventuell reklamation gentemot fraktbolaget. Westbay står för returfrakt om varan ska bytas ut. Detta förutsätter dock att skadan har kunnat dokumenteras enligt ovan instruktion.

  • Byte och retur

    För att byta en vara lägger du en ny order och returnerar den du inte vill ha. Tänk på att vissa varor kommer i en unik förpackning som inte kan ersättas. Klistra därför aldrig returfraktsedeln direkt på denna utan använd en påse, kartong eller annat emballage. Fraktkostnaden för att skicka varan till dig återbetalas ej vid retur. Vidare ansvarar du själv för kostnaden att returnera varan till oss.

    Det går också bra att återlämna varan till vår butik i Västervik. Har du betalat med kort kan butiken hantera återköpet/bytet, för övriga betalsätt sker återbetalning/justering av faktura i enlighet med ursprungligt köp. Du får alltså inte pengarna tillbaka direkt i butiken utan endast en kvittens på att vi tagit emot din retur. Den hanteras till fullo efter att butiken returnerat ordern till vår webbshop. Detta medför en viss fördröjning innan du får dina pengar tillbaka.

  • Outlösta försändelser

    Försändelser som ej lösts ut debiteras med en expeditionsavgift om 175 kr för standardpaket och 500 kr för paket som överstiger 3 kg i vikt. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som nyttjande av ångerrätten.

  • Avbeställning

    Så länge produkten ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en icke förbetald order gör du det lättast via mail eller telefon. För att underlätta för kundservice, skriv "Avbeställning" i subject-/ämnesraden. Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Får du inget svar, kontakta kundservice på reservdelar@westbay.se eller ring 0490-30090

    RETURADRESS
    Westbay Solutions AB
    Lunnargatan 6
    59361 Västervik

  • Ångerrätt

    Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt. Ångerrätt gäller inte företag. Ångerfristen börjar gälla dagen efter att du tagit emot varan vi skickat till dig. Om ångerfristens sista dag infaller under en helgdag förlängs ångerfristen till nästkommande vardag. Ångerrätten regleras i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59).

    Vid delretur betalar vi tillbaka värdet på den eller de varor du returnerat. Som köpare står du för returfrakten. Vi löser inte ut paket mot postförskott. För att undvika problem när du vill nyttja ångerrätten, tag kontakt med kundservice innan du skickar tillbaka varor. Du kan även använda dig av konsumentverkets standardformulär som du hittar på Konsumentverkets webbplats (konsumentverket.se). När du hämtar ut en beställd vara i vår butik gäller öppet köp i åtta dagar, ej ångerrätt.

  • Vid åberopande av ångerrätt

    Meddela Westbays kundservice inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den, att du avser utöva din ångerrätt. Returnera varan, i produktkartongen med det avsedda emballaget. Varan ska vara komplett och i ursprungligt skick. Detta innebär att alla tillbehör och manualer ska finnas med i returen, samt att varan och förpackningen ska vara i väsentligt oförändrat skick. Westbay förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen ej är komplett.

    Återbetalning av det belopp du har betalat sker inom 14 dagar från att vi mottagit meddelande om att du önskar ångra ditt köp. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

    Du har rätt att hantera varan för att kunna fastställa dess egenskaper eller funktion. Vi förbehåller oss rätten till ett värdeminskningsavdrag upp till 100% av varans värde, i den mån minskningen beror på att du hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

    Ångerrätten gäller inte för varor som är specialtillverkade efter dina anvisningar.

    Westbay löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som nyttjande av ångerrätten.

    RETURADRESS
    Westbay Solutions AB
    Lunnargatan 6
    59361 Västervik

  • Force Majeure

    I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, tekniska problem, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från westbay.se sida, som gör att Westbay ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att westbay.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Kontakta oss?

Hittar du inte svar på dina frågor? Ring oss eller begär att bli uppringd.